söndag 23 december 2012

Mikkeller - Crooked Moon DIPA.

Eftersom jag känner Jacob Pedersen på Crooked Moon och är väldigt förtjust i öl ifrån Mikkeller blev jag väldigt glad när jag hörde att de skulle släppa en öl tillsamans. De träffades också på middagen jag anordnade i höstas på gastro. Texten och bilderna är "lånade" ifrån Brill & co.



Säsongsavslutningen av den svenska versionen av Ink Master har nu varit, och vinnaren är utsedd.
Nämligen Jacob Pedersen. Inte nog med detta, tatueringsstudion Crooked Moon Tattoo, som Jacob äger tillsammans med sin bror, Jonas Pedersen, fyllde i lördags ett år. Detta firade bröderna med en fest där ett öl, framtaget till just deras studio i Helsingborg, dracks. Ölet som heter precis som tatueringsstudion är en dubbel India Pale Ale bryggd av den danska bryggaren Mikkeller.
Hur det kommer sig att Mikkel gjort ett öl till bröderna Pedersens studio berättar de alla var ett resultat av att Jacob och Mikkel träffats på en Beermakers dinner där de diskuterade tatueringar och öl. De bestämde då att de ska göra ett öl till studions 1-års dag, och så blev det. Jacob berättar att bröderna åkte till Köpenhamn för ett möte med Mikkel och hans team:
”Vi hjälptes åt att välja humlesorter och under tiden hände det grejer i huvudet på Mikkel. Han har ju bryggt en hel del mästerverk så resultatet tvivlade vi aldrig på.”
Mikkel Bjergsø, bryggare och grundare av Mikkeller, berättar att det har varit ett roligt samarbete där Jacob och Jonas designade etiketterna, och han själv stod för ölet, efter att gemensamt med de två bröderna ha kommit fram till ett recept. Han berättar vidare att ölen kommer säljas på en hel del barer och restauranger vars leverantör är Brill & Co. Crooked Moon Tattoo-ölet finns på både 33 centiliters flaskor och på fat, alkoholhalten är oblyga 9,0 procent.
Jacob berättar som avslutning att ölet kommer ha två etiketter. Detta beror på att han och Jonas rent stilmässigt skiljer sig en hel del från varandra. Det kändes därför mest naturligt för dem båda att ha två olika etiketter, för att de båda ska kunna sätta sin egen prägel på ölet. Dessutom kan det vara roligt för konsumenterna att välja flaskan med deras favoritetikett på nästa gång de står i baren.

Ölen är humlad med, Amarillo, Citra, Nelson Sauvin, Simcoe & Sorachi Ace, vilka är typ alla mina favorithumlesorter samlade i en flaska :)

Så hur smakar ölen då?

Färg: Halmgul, grumlig, mycket vitt skum.

Doft: Mycket trevlig humledoft, massor av grape, citrus och exotiskfrukt, lagom maltsöt doft, även mango och en gräsig, grön något örtig humlearom. Doftar ljuvligt just som jag gillar mina dubbelipor, utan att det blir för sött och sliskigt.

Smak: Mycket humle även i smaken, massvis med exotiskfrukt, grape osv, Härlig beska och ganska torr smak som sitter kvar länge. Lite stark men inget som stör, fantastisk DIPA bland de bästa jag druckit ifrån Mikkeller på ett tag. Testa om du får chansen det var premiär för ölen den 15/12 på Mogwai i Helsingborg, men nu borde den finnas lite överallt, jag köpte min flaska på ölbutikken.

Betyg: 9/10.